Motionscykel vs løbebånd – hvilken cardio er bedst?

Cardio træning er en rigtig god træningsform fordi den giver dig en bedre kondition end styrketræning umiddelbart gør. Cardio træningen har nemlig til formål at få hjertet til at pumpe blod ud hurtigt over længere tid, og derfor tvinges hjerte altså til at pumpe blodet hurtigt rundt i systemet. Men der er rigtig mange måder at cardio-træne på, og de mest udbredte i Danmark er cykling og løb som begge er rigtig gode træningsformer – også på maskiner. Dog er der selvfølgelig både fordele og ulemper ved begge maskiner, og du skal selvfølgelig også overveje hvad du vil have ud af din træning. Vi har derfor forsøgt at skabe et overblik over motionscyklens og løbebåndets funktioner og egenskaber, således at du bedre er rustet til at finde ud af hvilken cardio træning der er noget for dig.

Hvorfor vælge en motionscykel?

Hvis dit hovedformål med din træning er at tabe dig, så er en motionscykel klart et oplagt valg af cardio træning. Hvis du giver den en ordentlig skalle på motionscyklen, så har du nemlig mulighed for at forbrænde en hel masse kalorier som gavner dit vægttab rigtig meget. Derudover er en motionscykel i sig selv ekstremt nem at bruge fordi stort set alle kan cykle, og så fylder den ikke så meget hjemme i privaten kontra løbebåndet. Det smarte ved motionscyklen er også, at du for eksempel kan se fjernsyn imens du træner, netop fordi du sidder ned og træner.

Hvorfor vælge et løbebånd?

Hvis du med din cardio træning ønsker at forbedre din kondition, så vil et løbebånd være det helt rigtige valg for dig og din træning. Derudover får du også ekstremt meget ud af din træning på et løbebånd, da det er mere intenst og temposat end motionscyklen er – her kan man nemlig hurtig godt komme til at slække lidt på tempoet. Løbebåndet er også godt til dig der er glad for at løbe, da et løbebånd kan være med til at holde din kondition og din form hele vinteren igennem også. Ulempen ved løbebåndet er desværre, at den fylder enormt meget derhjemme i privaten.